A PDSZ véleménye az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet módosításáról
A PDSZ minden szempontból megalapozatlannak és kifejezetten károsnak tartja az óvodai nevelés országos alapprogramját módosító rendelettervezetet, és követeli annak haladéktalan visszavonását!
A rendeletben megfogalmazott változtatások nem szolgálják azt a célt, hogy a gyermekek megfelelő felkészültséggel lépjenek az iskolába. Ezek nemcsak látszatintézkedések volnának, hanem kifejezetten gyermekellenesek, lévén, hogy az utolsó, óvodában töltött évben nyúlnak bele az óvodai csoportokba, kiragadva a gyermekeket megszokott, biztonságot nyújtó környezetükből és közösségükből.
Ez a tervezet ismét úgy került formális egyeztetésre – amelyre csak néhány napot biztosított a jogalkotó -, hogy erről semmiféle szakmai egyeztetés nem folyt. Ellenkező esetben egészen biztosan nem jelent volna meg ilyen rendelettervezet, amelyet az óvodapedagógus-szakmában dolgozók, az oktatáskutatók és a szülői szervezetek alkalmatlannak tartanak és elutasítanak.
Az iskolaérett gyermekek száma nem azzal növekszik, hogy az óvodát közelítjük az iskolához, kisiskolává alakítva az óvodai nagycsoportot, ellenkezőleg, az iskolai alsó tagozatot kellene az óvodához, az óvodai, egyénre szabott foglalkozásokhoz és az óvodai élethez közelíteni, ezáltal is biztosítva a zökkenőmentes átmenetet a két intézménytípus között. Erre voltak korábban jó példák az óvodaiskolák, amelyekben a tanítói szakképzettséggel is rendelkező óvodapedagógusok kísérhették tovább a gyermekeket néhány évfolyamon keresztül, illetve az óvodapedagógus-szakképzettségű tanítók töltöttek egy évet az óvodában a leendő osztályuk magját alkotó gyermekekkel. Ennek a gyakorlatnak az iskolák államosítása sajnálatosan véget vetett.
Az óvodák elvesztették a gyermekek iskolaérettségének megállapítása tekintetében szakmai autonómiájukat, helyettük – jogszabályi szigorítással együtt – olyan személyek döntenek dokumentumok alapján arról, hogy alkalmas-e a gyermek az iskolába lépésre, akik a gyermeket nem ismerik, fejlődésüket nem követhették.
Az óvodai csoportok átalakítása az utolsó óvodai évben azt jelenti az addig vegyes csoportok számára, hogy emiatt vagy több óvodapedagógus foglalkoztatására lesz szükség, vagy – ami még károsabb – a többi csoportot is át kell szervezni. Ez a változás egyértelműen hátrányosan érinti a gyermekeket, mivel a szakmai szempontból helyesnek tartott vegyes csoportok összetétele megváltozik. Mindkét típusú csoportba kerülő gyermekek elszenvedhetik a társaiktól való elszakítást, és az óvodapedagógus, valamint a dajka személyének változását. Két éven belül kétszer teszik ki ennek a gyermekeket, holott ebben az időszakban lenne a legfontosabb az állandóság a gyermekek biztonságérzete szempontjából.
A csoportokba történő beavatkozás összeegyeztethetetlen az egyenlő bánásmód elvével is, szakmai haszna ugyanakkor nincs.
A szakmai szempontok figyelembevételét semmibe vevő, az óvodák fölött rendeletileg meghozott szervezeti döntés helyett vissza kéne adni az óvodák szakmai autonómiáját az oda járó gyermekek iskolaérettsége megállapításának folyamatában.
Megfelelő számú szakembert kell foglalkoztatni, beleértve az óvodapedagógusok, pszichológusok, fejlesztő pedagógusok, gyógypedagógusok, nevelő-oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörökben dolgozók, az óvodai szociális segítők számának növelését. Az óvodákat szakemberekkel kell feltölteni, nem technikumi bizonyítvánnyal rendelkező személyekkel. Tőlük ugyanis nem várható el a gyermekek szakszerű fejlesztése. Az egész óvodai élet során – amelybe nemcsak a csoportosan szervezett foglalkozások (kötött és kötetlen foglalkozás), az egyéni foglalkozás és szabad játék is beleértendő – óvodapedagógusok foglalkozzanak a gyermekekkel! Ezzel lehet megalapozni a teljes óvodáztatás alatt a gyermekek felkészülését az iskolára, nem pedig csak az utolsó óvodai évben.
Szűnjön meg az a gyakorlat, amelyet szakemberhiány miatt több óvoda kénytelen alkalmazni, hogy csak naponta a gyermek számára kötelező négy óra foglalkozás idejére biztosítanak óvodapedagógust a csoportban!
A kormánynak sokkal több erőforrást kellene biztosítani a korai fejlesztésre és a prevencióra is. Ez szolgálná a jogalkotónak a rendelet indoklásában megfogalmazott célját, a sikeres óvoda-iskola átmenetet.
Nem azért fontos a gyermekek sikeres iskolai előrehaladásához szükséges képességek és készségek megszerzése, hogy az óvoda a nagycsoportban szervezett “kisiskolában” segítse “a hazája, nemzete értékei iránt való elköteleződés kialakítását” – ahogy azt a rendelettervezetben olvashatjuk.
A fentiek miatt nyomatékosan kérjük, hogy azonnali hatállyal vonják vissza az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet, valamint egyes köznevelési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló kormányrendelet-tervezetet!
2025. 02. 21.
A PDSZ Országos Választmánya
Írjuk alá minél többen a Szülő Hang petícióját! A képre kattintva megteheted:
Az érdekérvényesítéshez nagyon fontos, hogy minél több helyen alakuljanak helyi csoportok, csatlakozzatok minél többen a PDSZ-hez, mert ez kell ahhoz, hogy helyben is eredményeket tudjunk elérni, hogy kontrolláljuk a helyi döntéseket, és azokba előzetesen bele tudjunk szólni.
A csatlakozásról, tagdíjakról és a szolgáltatásokról mindent megtudtok itt:
Ne csak szerveződj! Szervezz is!
Együtt erősebbek vagyunk!