Vonják vissza a pedagógusok teljesítményértékelési rendszeréről szóló rendelkezéseket!
Követeljük a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet visszavonását. A Kormány az EFOP PLUSZ programban foglalt vállalásainak megfelelően a teljesítményértékelés módját a szakszervezetekkel együtt alakítsa ki!
A pedagógusok teljesítményértékelésének rendszerét a kormány az Európai Unió felé tett vállalása szerint a pedagógus szakszervezetekkel együtt alakítja ki. Ezzel szemben a kihirdetett rendeletet a kormány előzetesen még csak nem is egyeztette a szakszervezetekkel. Az értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomon követésének és mérésének részletes módszertana és szakmai szabályai a rendelet kihirdetésekor nem voltak ismertek. Az azonban már a rendeletből is kiderül, hogy a hatalom a pedagógusnak alárendelt, gondolkodás nélküli végrehajtó szerepet szán, a pedagógusok közösségére nem tájékozódásra, kritikai gondolkodásra és együttműködésre képes jövő generációt nevelő szabadon gondolkodó értelmiségiek testületeként, hanem felülről elrendelt utasítások végrehajtóiként tekint. E rendszer szerint fő elvárás a lojalitás.
Célja a tantestületeken belüli megosztás, a kollégák egymás elleni versengésre késztetése. Ezért a rendeletben előírt teljesítményértékelés nemcsak alkalmatlan a pedagógusmunka értékelésére, de ezzel kifejezetten ártalmas rendszert vezetnek be.
További informáicók itt: https://pdsz.hu/a-pdsz-tiltakozik-a-teljesitmenyertekeles-bevezetese-ellen/
Miért fontos?
Aláírásoddal azért csatlakozz a kampányunkhoz, mert a 2024 szeptemberétől bevezetett teljesítményértékelési rendszer káros, romboló hatású, mert:
A rendszer külső motivációra, a pedagógusok pénzbeli büntetésére és jutalmazására épít. Nem tekinti a tanárokat autonóm, a szakmájuk iránt elhivatott, az emberformálás feladata mellett elkötelezett, bensőből vezérelt alkotó értelmiséginek.
A rendszer által kialakított méltatlan versengés mérgezi a tanári közösségeket. Ez rendkívül súlyos probléma: a tantestületben keletkezett feszültségek kihatnak a nevelő-oktatómunka színvonalára. A minőségi oktatás ugyanis csapatmunka.
A rendszer torzít. Ennek legrikítóbb példája, hogy a kompetenciamérések tanári munkától több szempontból csak részben vagy egyáltalán nem függő eredményei pontszámokkal durván túlsúlyozva szerepelnek az értékelési szempontok között. Ezen túl is leegyszerűsítő illúzió, hogy egy tanár helyzetekhez folyamatosan alkalmazkodó, egyéniségére és az általa folyamatosan teremtett légkörre nagyban építő tevékenysége pontokkal objektíven értékelhető.
A rendszer túlterhel. A pedagógusok jelentős hányada eddig is többet dolgozott a szerződésbe foglalt munkaóráinál. Az anyagi ösztönzőkhöz kötött huszonöt elemű pontrendszernek való megfelelés jelentős többlet terhet tesz a tanárokra, könnyen a látszattevékenységek irányába terelheti őket. A tanári munka a figyelem rendkívül sok irányba való folyamatos fenntartását igényli, az ilyesfajta külső ösztönzőrendszer kárára van az elmélyült és hitelesen végzett oktatásnak, nevelésnek.
A rendszer aránytalanul nagy terhet tesz az igazgatók, helyettesek és munkaközösségvezetők vállára is: egy egész tantestület óralátogatásokkal egybekötött folyamatos értékelését és ennek adminisztrációját.
A fentiek miatt a 2024-ben bevezetett pedagógus teljesítményértékelési rendszer mielőbbi visszavonása mellett foglalunk állást.