A PDSZ Országos Választmánya tiltakozik a kormány rendelettervezete ellen, mellyel 2025. január 1-jétől új pedagógus-továbbképzési rendszert vezetnének be.
Véleményünk szerint az új rendszer radikálisan növeli az oktatási ágazatban dolgozó pedagógusok és NOKS-dolgozók munkaterheit: lényegében megduplázza a kötelező továbbképzés keretében elvégzendő kurzusok mennyiségét, valamint jelentősen növeli az iskolák adminisztrációs terheit. A rendelettervezet szerint csak a tartalmi megújító képzéseket biztosítaná az NKE díjmentesen. Álláspontunk szerint minden, a munkáltató által kötelezően előírt képzést a munkáltatónak ingyenesen kellene biztosítania azzal együtt, hogy lehetővé teszi a továbbképzések munkaidőben történő maradéktalan elvégzését még akkor is, ha az nem jelenléti oktatás keretében valósul meg.
Átgondolatlan a javaslat, mivel a jogalkotó nem számol a jelentős mértékű pedagógushiánnyal, valamint azzal, hogy a megnövekedett óraszámban végzett továbbképzések miatt még több, továbbképzés jogcímén távollévő kolléga helyettesítését kell majd megoldania, melyet eddig is csak akadozva tudtak a nevelési-oktatási intézmények ellátni. Ez tovább fogja rontani az oktatás, illetve a diákokkal való foglalkozások minőségét, valamint növelni a már így is súlyos léptékeket öltő szegregációt.
Nem a diákok érdekeit szolgálja az őket oktató-nevelő kollégák további drasztikus terhelése. Ehelyett inkább éppen csökkenteni kellene azokat:
- jóval kevesebb óraszám,
- a státusztörvény visszavonása,
- a teljesítményértékelési rendszer visszavonása,
- az új pedagógus-továbbképzési rendszer tervezetének elvetése.
Az ideális és kívánatos oktatói-nevelői munka megvalósulásához elengedhetetlen ugyanis az oktatási ágazatban dolgozók munkaterhelésének jelentős csökkentése, valamint rekreációjuk biztosítása.
Tiltakozunk a további centralizáció ellen! A továbbképzési kurzusok indításának lehetőségét az OH-nak és az NKE-nek való kiszervezése, a folyamatban lévő akkreditálási folyamatok megszüntetése, a már meglévő engedélyek megújításának ellehetetlenítése nem szolgálja sem a szakmai sokszínűség, sem a szakmai minőség biztosítását. Annál is inkább nem, mivel a Pedagógustovábbképzési Akkreditációs Testület 9 tagját a köznevelésért felelős miniszter nevezi ki, illetve az NKE és az OH által megvalósítandó kurzusokat nem kell majd akkreditációs folyamatnak alávetni, elég lesz mindössze csak véleményeztetni a Bizottsággal. Ez a pedagógusszakma presztízsének a lábbal tiprása, miközben szabad utat enged a politikai propaganda terjesztésére – kádári időket idézve. Ezt a folyamatot erősíti az igazgatók képzésének átalakítása is: a köznevelési igazgatóképzésben részt vevők számát évente a köznevelésért felelős miniszter jogosult meghatározni. De mi alapján? Joggal merül fel így annak gondolata, hogy a köznevelési igazgatóképzés ily módon káderképzővé degradálódik.
A PDSZ megalázónak is tartja a rendelettervezetet: a gyerekekkel foglalkozó kollégák pontosan meg tudják állapítani, hogy személyes szakmai fejlődésük érdekében milyen kurzusokat, képzéseket kellene elvégezniük. Szakmai kompetenciájukból ez egyenesen következik. Ezzel a rendelettervezettel a jogalkotó ezt vonja kétségbe. Ezt felháborítónak tartjuk és visszautasítjuk!
A PDSZ nem látja indokoltnak a rendelettervezet hatályba léptetését. Követeli a visszavonását, mivel a státusztörvényt, a teljesítményértékelési rendszert és a NAT-vizsgát követően megint már a mindenki által közismert célokat tudja csak szolgálni: a bosszút, a rendészeti eszközökkel történő megregulázást, a megfélemlítést és az elhallgattatást!
Az igazgatói pályázatok véleményezésének és az intézményi dokumentumok elfogadásának megszüntetése, a szabad tankönyvválasztás eltörlése után ezzel a rendelettel a kormány ellehetetleníti, hogy az oktatásban és nevelésben dolgozók autonóm alkotó értelmiségiként gyakorolják hivatásukat.
Budapest, 2024. 11. 28. A PDSZ Országos Választmánya