A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete tiltakozik a Köznevelési Államtitkárság sajtóban megjelent azon elképzelése ellen, mely szerint a kompetenciamérést beleszámítanák a felvételi eljárásba, illetve a diákok év végi értékelésébe is.
A diákok értékelése önmagában egy nagyon összetett folyamat, a kompetenciamérések eredményeinek beszámítása nagyban torzítaná a tanulók egész tanéves teljesítményének számszerűsítését. A kompetenciamérés ugyanis jelen formájában nem alkalmas arra, hogy valódi mérési eredményeket mutasson, melyek alapján releváns következtetéseket lehetne levonni a diákok képességeit illetően. A lexikális tudás mérésének irányába tolódik erőteljesen, mely ebből adódóan – ha az eredmény érdemjeggyel is értékelve lesz, ráadásul súlyozottan – a diákok számára minden év végén nagyon megterhelő vizsgákat fog jelenteni több tantárgyból is. A kompetenciamérés célja viszont nem ez, hanem az, hogy azt mérje, hogy az iskolában tanultak mennyiben fejlesztették a gyerekek egyes kompetenciáit. Ha ez külön felkészítést igényel, akkor eleve nem beszélhetünk kompetenciamérésről.
A kompetenciamérések jeggyel való értékelése mindössze fegyelmezési eszközként tud szolgálni a kormányzat kezében annak érdekében, hogy a diákok komolyabban vegyék ezeket a feladatsorokat. Ez parancsuralmi intézkedés – az oktatási folyamat azonban nem így működik! Érdemjegyek adását nem lehet fegyelmezési eszközként alkalmazni! Aki ilyenben gondolkozik, az ezzel nincs tisztában. Ez is bizonyítja a jogalkotók hozzá nem értését, szakmaiatlanságát.
Külön felhívjuk a figyelmet arra is, hogy ezek a tervek rendkívül hátrányosan fogják érinteni az SNI-s és/vagy BTMN-es diákokat – még jobban nehezítve a felzárkózásukat, ezzel párhuzamosan felgyorsítva a leszakadásukat. Amennyiben országos és/vagy regionális rangsor is felállításra kerül a nevelési-oktatási intézmények tekintetében, akkor az SNI-s és/vagy BTMN-es gyerekek gyengébb teljesítményei miatt félő, hogy iskolai elhelyezésük még nehezebbé válik a jelenleginél. Mindez a szegregáció, a kasztosodás elmélyülését fogja maga után vonni, mely nem szolgálja sem a diákok, sem az ország érdekeit.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete követeli, hogy:
- a jogalkotó állítsa le a kompetenciamérések jeggyel történő értékelésére, illetve a felvételi pontokba való beszámítására vonatkozó terveit még azelőtt, hogy bármilyen jogszabálytervezetet megalkotna;
- szakértők, szakszervezetek, civil szervezetek bevonásával állítsa helyre a kompetenciamérések relevanciáját;
- adja vissza a pedagógusok és az iskolák autonómiáját, mivel helyi viszonylatokban fogják tudni eldönteni, hogy adott közösségben élő gyerekek számára milyen nevelési-oktatási folyamatra van szükség ahhoz, hogy a lehető legnagyobb mértékben tudjanak fejlődni magukhoz képest;
- szakértők, szakszervezetek, civil szervezetek bevonásával dolgozzon ki a szegregációt jelentős mértékben csökkentő, illetve megszüntető stratégiát!
Budapest, 2025.01.30. A PDSZ Országos Választmánya