A PDSZ véleménye a kompetenciamérés eredményének érdemjegybe és a középfokú iskolai felvételibe történtő beszámításáról szóló, erősen rendőrállami megfontolásból készült rendelettervezetről:
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete minden szakmai szempontot nélkülöző, dilettáns és káros szabálynak tartja a kompetenciamérés eredményének a középfokú iskolai felvételibe és az adott tantárgy osztályzatába történő beszámítását előíró rendeletmódosítási javaslatot.
A kompetenciamérés jellegével és céljával ellentétes ez a rendelkezés, ugyanis a kompetenciamérés nem a tanulók értékelésére, hanem az iskolák számára készült, diagnosztikus mérés. Ennek célja, hogy az iskola számára adjon visszajelzést a tanulási folyamatok eredményességéről. Szakmailag értelmezhetetlen ezeket érdemjeggyé alakítani, mivel az eredmény nem a tanulót, hanem az adott intézményt értékeli.
Veszélyes és egyben igazságtalan, hogy a kompetenciamérés eredménye a tanuló középfokú iskolai felvételébe beszámítható volna. A rendelettervezet szerint ugyanis a középfokú iskolai felvétel elbírálásához a kompetenciamérés eredményét is figyelembe kell venni.
Elfogadhatatlan az osztályzás fegyelmezési célra történő felhasználása. Ez is újabb bizonyítéka annak, hogy az oktatás ügye rossz kezekben van. Az oktatástól a közoktatásban alkalmazott mérés és értékelés szakterületétől távol áll és elfogadhatatlan a rendőrállami szemlélet, amely ellen a PDSZ tiltakozik.
A kompetenciamérés eredményének érdemjegyekre váltása és a felvételi elbírálásba történő beszámítása nemcsak szakmai nonszensz, de egyúttal embertelen intézkedés a gyermekekkel szemben. Növeli a folyamatos stresszt, aminek az eltúlzott tananyagmennyiség és követelmények miatt a diákok amúgy is ki vannak téve. Nemcsak azért embertelen és értelmetlen a felvételibe számítani egy olyan mérés eredményét, ami nem a tanuló teljesítményét hivatott mérni, hanem amiatt is, mert ezzel megint csak a mérés időtartama alatti mentális és fizikai állapot befolyásolja a gyermek jövőjét.
A kompetenciamérés eredményének beszámítása nyilvánvalóan növeli a szegregációt, az esélyegyenlőtlenséget, mert nyilvánvaló, hogy ez a rendelkezés azt indukálja, hogy a több erőforrással rendelkező szülők kifejezetten a kompetenciamérésre történő felkészítés finanszírozásával javítsák gyermekük gimnáziumba jutási esélyeit, nem beszélve arról, hogy a kompetenciamérésre történő kondicionálással a mérés eredeti célja elvész, az hamis eredményt fog adni.
Az Oktatási Hivatal mérési eredmények beszámítására készülő útmutatója még nem ismert, így nem tudjuk, de mivel a rendelet minden szakmai szempontot nélkülöz, joggal feltételezzük, hogy a beszámítás még inkább csökkenteni fogja az SNI- és BTMN-tanulók középfokú iskolába kerülésének esélyeit.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete követeli, hogy:
- a jogalkotó vonja vissza a kompetenciamérések jeggyel történő értékelésére, illetve a középfokú iskolai felvételibe való beszámítására vonatkozó rendelettervezetét;
- szakértők, szakszervezetek, civil szervezetek bevonásával állítsa helyre a kompetenciamérések relevanciáját;
- adja vissza a pedagógusok és az iskolák autonómiáját, mivel helyi viszonylatokban fogják tudni eldönteni, hogy adott közösségben élő gyerekek számára milyen nevelési-oktatási folyamatra van szükség ahhoz, hogy a lehető legnagyobb mértékben tudjanak fejlődni magukhoz képest;
- szakértők, szakszervezetek, civil szervezetek bevonásával dolgozzon ki a szegregációt jelentős mértékben csökkentő, illetve megszüntető stratégiát!
2025. 02. 21.
A PDSZ Országos Választmánya
Csatlakozz a PDSZ-hez!
MERT EGYÜTT ERŐSEBBEK VAGYUNK!
KATTINTS A PDSZ HONLAPJÁRA!
Ha tagunk vagy, és még nem állítottál be rendszeres tagdíjátutalást, itt tudsz meg erről minden fontos információt: